05 December 2012

Final Progress - I'm Bridezilla Now



Sudah lama menyepi, maklumlah majlis sudah dekat ma! Lot of things need to be sattle before the day especially regarding payment. Wah saya bersyukur sangat-sangat duit simpanan saya cukup untuk persiapan majlis saya ni, without any loan from bank, bukanlah niat untuk menunjuk-nunjuk atau riak. Ye la bila tanya kawan-kawan yang pernah buat majlis untuk event perkahwinan at least perlu ada minimum RM30k. Tertelan air liur ni bila dengan, dulu memanh always fikir macam mana nak dapat and kumpul duit sebanyak tu. Kerja pun baru je setahun lebih kan, gaji pun ala-ala kadar. Tapi syukur rezeki untuk niat yang baik dipermudahkan di saat-saat akhir.

At first memang ada fikir nak pinjam dari oranglah, buat personal loan lah. Tapi hati ini berat je nak buat itu semua, so pasrah sampai ke saar akhir sehingga 90% payment have done and baki dalam akaun masih ada. Senyum lebar saya ^___^ dan kalimah syukur sentiasa terungkap di hati dan bibir. Every month duit gaji kene simpan siap, simpan semaximum yang boleh, every month kene konsisten bru boleh capai target simpanan.

Yang paling penting kene ada budget planner, so boleh la monitor tentang persiapan jumlah yang sudah bayar dan belum dibayar, so senang nak tengok. X kira lah budget kira-kira dalam buku atau dalam komputer, saya pakai excel untuk my budget calculation sebab senang boleh calculate automaticly je. So boleh try to do your budget planner for your wedding.

 One more if nak make sure all your budget x lari, so all your wish tobuy macam nak beli handbag, kasut, baju, etc kene bekukan. Just keep remind after kahwin boleh beli itu ini macam-macam lagi, and fashion keep changes. Tu lah yang saya salu remind my self bila perasaan nak membeli tu membuak-buak, tapi really kene sabar and kuat semangat. Kurangkan keluar ke shopping mall. But if it is satu keperluan boleh je beli, elakkan membazir nanti kau menyesal tiada guna.



After perenggan yang ke 5 baru nak story pasal progress. So baju nikah already available in my closet, untuk baju sanding siap dah cuma gedik request utk lebatkan beading pada baju. Cuma tengah fikir-fikir perlu ke hantar ke dobi untuk cuci before pakai on the big day? Then next now tengah kerjakan doorgift masuk dlm paper bag then masuk dalam kotak, baru 1/3 siap kot. Then next payment katering, videographer, photographer sume dah selesai just tingal 10% after event je. Fuhh legaa sangat-sangat tau. One more yang paling penting, borang nikah dah complete {thanks to Abah sebab susah payah ke hulu ke hilir untuk my borang nikah}, tempahan ruang nikah semua dah booking so tinggal datang on that day as bride. Alamak tudung untuk nikah and sanding x fikir lagi nak pakai yang macam mana either bawal or shawl or awning or syria or turban…how help me plsss L



Kebahagiaan tertinggi di dalam
kehidupan adalah kepastian bahwa
kamu dicintai apa adanya, dicintai 
walaupun kamu tetap menjadi diri kamu
adanya. Dan masih banyak yang harus
kau raih dan kau cari untuk
kebahaiaanmu ...


4 comments:

shuhadah Zainol said...

semoga dipermudahkan dear...

me 50day to go...:)

Unknown said...

Alhamdulillah..segalanya dpermudahkan..sy & pasangan pon mmg berjimat hbs tahun nie..harap majlis kita berdua berjalan lancar hendaknya..aminn

Mrs. Ady Firdaus said...

yeayy akhirnya...uhhhuhuhu gud luck fatin

kak ell said...

gud luck dear, semoga semua urusan dipermudahkan :)

Post a Comment

Powered by Blogger.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© 2011 Little Rafa, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena