12 July 2013

Pengalaman 1st Trimester

Assalamualaikum W.B.T.

As promised, I nak share pengalaman first trimester. I syukur sebab morning sickness I not too heavy for me. Walaupun rasa kurang cergas but I still manage to wake up and do some work. Lain orang lain ragamnya, mungkin ada yang sampai perlu ditahan di ward sebab kekurangan air di dalam badan akibat dari muntah yang teruk. Alhamdulillah I still ada muntah but not too frequent just sometimes if eat too much. Yes dengar macam pelik muntah sebab makan terlalu banyak.

Sometimes I kurang selera makan I just suka makan kokokrunch, roti, biskut hup seng cicah milo. Nasi memang I jarang sentuh sebab bau lauk-lauk yang kurang menyenangkan especially lauk-lauk yang pakai santan, seriously I cannot smell. Every day I akan baring dalam bilik and tido. Most of my time dalam bilik je, bila bangun rasa pening nak pitam.

One more I cannot smell sabun mandi not all but certain sabun mandi, kebetulan that time sabun mandi yang husband I pakai ialah lux, aduh baunya macam nak muntah rasanya. May be hidung orang pregnant ni makin sensitif so bau-bauan ni cepat je terhidu. So secara x langsung semua wangi-wangian I rasa macam semua busuk. But now dah ok.

I lost a lot of weight, dah la yang seadanya kurus melidi then lost weight boleh bayangkan rupa I macam mana. But gynae cakap it is normal due to morning sickness, walaupun gynae pesan makan tetap kene makan. Makan dalam kuantiti yang sikit but kerap. So now I berusaha untuk gain weight balik, gynae cakap pregnant must gain between 10-12 kg, ini yang normal yang less and lebih from that pun ada.

Then waktu malam punya susah nak tidur, sebab rasa yang kurang selesa di bahagian perut tha time sebab angin, so gynae bagi ubat macam gaviscon, dengan izin Allah ketidakselesaan tu hilang, but now still susah nak tidur, kerap terjaga sebab perut makin mengembang.

Sometimes I rasa perut cramp mungkin janin dalam perut makin membesar, so rasa makin x selesa, especially malam mungkin baby aktif waktu malam kot. Tapi ada one day I rasa macam diri ni aktif, I tolong my mum kemas rumah, basuh toilet, basuh baju semua, then malam mula sakit pinggang sampai nangis-nangis mintak husband tolong urutkan.

Ramai my friends yang bagi nasihat macam-macam, sebab di awal kandungan perlu dijaga dengan teliti. Tapi apakan daya bagi yang mengalami morning sickness yang teruk lagi susah, hanya mereka yang pernah mengalami sahaja yang boleh cerita, mereka yang hanya melihat dan mendengar of course will not understand what we feel 100%. 

Nasihat saya di awal usia kandungan banyak bersabar, banyakkan rehat jangan terlalu aktif walaupun anda tiada morning sickness, orang yang begini dikira untung kan. Jangan terlalu lasak konon anda seorang yang aktif dan cergas. Makanan perlu dijaga jangan terlalu ikut selera tekak sehingga kelak memudaratkan diri sendiri dan kandungan. 

I rasa dah cerita semua, hope can share my experience dengan mum to be. Nanti dah nak masuk 3rd trimester, I akan share experience 2nd trimester. So kalian semua doakan I baik-baik aja. Boleh amalkan surah-surah ketika mengandung.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ya Allah, peliharalah anakku selama ia berasa di dalam perutku dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.

Ya Allah, rupakanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepadaMu dan kepada rasulMu.

Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat.

Ya Allah, panjangkanlah umurnya sihatkanlah badannya dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan Hadis dengan berkat Nabi Muhammad s.a.w dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.


  

3 comments:

Unknown said...

TAHNIAH FATIN...

YG BISKUT HUP SENG CICAH MILO , SAMA GAK LA MCM CIK BIN..HAHAHA.. TP SKANG XDE PUN RS NK MKN, KLU X MS DH MSK 2 TRIMESTER, ARI2 NK MKN BISKUT..

TP ARINI BILE FATIN SBT BLK, RS NK CARI LA PTG NI..HEHE..

AWL2 DLU PN CIK BIN X ALAMI SEBRNG ALAHAN TERUK.. RILEKS JE, MUNTAH2 PN X PNH SPI SKANG, ALHAMDULILLAH.

JAGA DIRI TAU!.

Unknown said...

Thanks Cik Bin...skang ni sahur pun Fatin sahur hup send dgn milo, sedap kan

cheekychubbycutegirl said...

Take care mummy to be ^_^

Post a Comment

Powered by Blogger.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© 2011 Little Rafa, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena