Saya
sure pasti ramai B2B akan alami problem ini, masalah nak cari cincin untuk
lelaki, sebab mesti ramai yang tahu lelaki tidak boleh pakai emas. Actually
yang saya tahu tak kira berapa % emas yang terkandung dalam cincin tu lelaki
memang tidak boleh pakai, sebab ia dikira emas juga walaupun hanya 0.9% sahaja.
Lelaki
dilarang daripada memakai cincin yang diperbuat daripada emas kuning [Shahih
al-Bukhari, no: 5414]
Di
bawah ini antara maklumat hukam-hukum yang saya dapat dari sumber yang boleh
dipercayai. Harap dapat membantu mejelaskan pemikiran anda semua yang confuse.
1.
JAWAPAN DARI JAKIM
Soalan
: Assalamualaikum WBTH.
Tuan Panel, saya ingin mengetahui apakah hukumnya lelaki memakai cincin suasa yang bertatahkan berlian. Saya bercadang membelinya untuk perkahwinan saya. Saya keliru sebab ada yang mengatakan boleh dan tidak kurang juga mengatakan haram. Jika ianya haram apakah alternatifnya. Mohon penjelasan para panel yang budiman. Sekian, terima kasih..
Jawapan :
Memakai cincin menurut sunnah yang diperbuat daripada perak adalah harus bagi lelaki. Manakala bagi perempuan harus memakai cincin yang diperbuat daripada emas. Rasulullah SAW pernah memakai cincin diperbuat daripada perak sehingga baginda wafat. Baginda melarang memakai cincin emas sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi bermaksud:
Tuan Panel, saya ingin mengetahui apakah hukumnya lelaki memakai cincin suasa yang bertatahkan berlian. Saya bercadang membelinya untuk perkahwinan saya. Saya keliru sebab ada yang mengatakan boleh dan tidak kurang juga mengatakan haram. Jika ianya haram apakah alternatifnya. Mohon penjelasan para panel yang budiman. Sekian, terima kasih..
Jawapan :
Memakai cincin menurut sunnah yang diperbuat daripada perak adalah harus bagi lelaki. Manakala bagi perempuan harus memakai cincin yang diperbuat daripada emas. Rasulullah SAW pernah memakai cincin diperbuat daripada perak sehingga baginda wafat. Baginda melarang memakai cincin emas sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi bermaksud:
"Rasulullah SAW melarang
daripada memakai cincin emas"
Cincin suasa adalah campuran daripada dua unsur logam iaitu emas dan perak. Oleh kerana cincin suasa campuran emas lebih daripada perak maka ia dihukumkan emas dan haram dipakai oleh kaum lelaki.
Menurut laporan Mesyuarat Panel Kajian Syariah JAKIM kali ke 31 pada 2-4 Oktober 2000mengenai hukum memakai suasa bagi lelaki adalah HARAM.
Cincin suasa adalah campuran daripada dua unsur logam iaitu emas dan perak. Oleh kerana cincin suasa campuran emas lebih daripada perak maka ia dihukumkan emas dan haram dipakai oleh kaum lelaki.
Menurut laporan Mesyuarat Panel Kajian Syariah JAKIM kali ke 31 pada 2-4 Oktober 2000mengenai hukum memakai suasa bagi lelaki adalah HARAM.
Panel
menasihati agar pengantin lelaki memakai cincin perak atau platinum.
Nota:
1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya.
Nota:
1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya.
2.
JAWAPAN DARI UST. AZHAR IDRUS(ustazazhar.com)
SOALAN:
SOALAN:
Assalamualaikum..
Apa hukum org lelaki memakai cincin suasa? Ada pendapat mengatakan haram. minta
penjelasan dari ustaz.
JAWAPAN:
JAWAPAN:
Waalaikumussalam..
Apa yang saya ketahui hukum memakai cincin suasa bagi orang lelaki adalah haram
kerana ia diperbuat daripada emas yang bercampur dengan logam lain. Samalah
seperti haramnya lelaki memakai emas putih seklipun emas putih itu bukan 100%
diperbuat daripada emas.
Kata Imam Nawawi dalam kitab Syarah Muslim yg bermaksud:
"Emas itu adalah haram atas lelaki memakainya samdaa emasnya sedikit atau banyak."
Syeikh Abd Qadir Al-Mandili menyebut dalam fatwanya :
"Dan adalah suasa itu haramlah bagi kaum lelaki memakainya."
Rujukan:
Kata Imam Nawawi dalam kitab Syarah Muslim yg bermaksud:
"Emas itu adalah haram atas lelaki memakainya samdaa emasnya sedikit atau banyak."
Syeikh Abd Qadir Al-Mandili menyebut dalam fatwanya :
"Dan adalah suasa itu haramlah bagi kaum lelaki memakainya."
Rujukan:
Kitab
Fatwa Syeikh Abd Qadir , Fatawa Mufti Negeri Johor dan Pelita Penuntut.
3.Fatwa
Daripada Kerajaan Brunei Darussalam
#Barang-barang
kemas daripada emas suasa#
Emas suasa ialah pancalogam atau campuran daripada emas dan tembaga.
Emas suasa ialah pancalogam atau campuran daripada emas dan tembaga.
Barang-barang
kemas yang diperbuat daripada emas suasa, seperti cincin, gelang, kalung dan
sebagainya adalah termasuk di antara barang-barang yang diharamkan bagi kaum
laki-laki memakainya, kerana perhiasan emas yang diharamkan itu tidak kira sama
ada ianya terdiri daripada emas semata-mata (tidak bercampur dengan benda yang
lain) ataupun sebahagiannya daripada emas dan sebahagian lagi daripada benda
yang lain (bercampur). Sedangkan zat emas itu terdapat pada emas suasa. Di
samping itu, terdapat unsur bermegah-megah dan membanggakan diri dengan memakai
emas suasa itu. (Tuhfah 1/118-119, Al-Raniri, Sirat al-Mustaqim m.s. 25,
Fatwa siri 4/86)
Al-‘Allamah asy-Syeikh Nuuruddin Muhammad Jilani ar-Raniri di dalam kitabnya Sirat al-Mustaqim menjelaskan: “Dan demikian lagi, haram memakai suasa…..”(M.s. 25)
Allahyarham Yang Dimuliakan Pehin Datu Seri Maharaja Dato Seri Utama Dr. Awang Haji Ismail bin Omar Abdul Aziz pernah ditanya mengenai hukum orang laki-laki memakai rantai leher, gelang tangan, cincin yang dibuat daripada suasa. Beliau menjelaskan:
“Haram di atas laki-laki memakai barang-barang kemas dari emas seperti cincin dan juga dari suasa, kerana suasa itu suatu logam yang terjadi dari emas dan suasa. Berkata al-Imam an-Nawawi dalam Minhaj: “Halal digunakan tiap-tiap bejana yang suci, melainkan bejana yang diperbuat dari emas atau perak adalah haram digunakan.”
Kata al-Imam Ibnu Hajar lepas matn al-Minhaj ini: “Semuanya atau setengahnya dari salah satu dari keduanya (emas dan perak) atau dari keduanya.”
Berkata al-Imam Ibnu Hajar, sebab diharamkan ialah kerana ‘ain (emas ada pada suasa itu), dengan syarat ada khuyala’ iaitu bermegah-megah dan membesarkan diri dengan memakai suasa itu.
Berkata ulama: “Kerana warna yang ada pada suasa itu warna kuning, sekalipun sedikit pada pandangannya, tetapi warna kuning itu tiada sepenuhnya bahkan warna kuning bercampur dan bersulam dengan warna merah dan ada khuyala’ pada memakai suasa seperti ada khuyala’ pada memakai emas.”
Oleh yang demikian memakai cincin dari suasa adalah haram, apatah lagi kalau cincin itu dibuat dengan semata-mata emas.” (Fatwa siri 4/86)
Al-‘Allamah asy-Syeikh Nuuruddin Muhammad Jilani ar-Raniri di dalam kitabnya Sirat al-Mustaqim menjelaskan: “Dan demikian lagi, haram memakai suasa…..”(M.s. 25)
Allahyarham Yang Dimuliakan Pehin Datu Seri Maharaja Dato Seri Utama Dr. Awang Haji Ismail bin Omar Abdul Aziz pernah ditanya mengenai hukum orang laki-laki memakai rantai leher, gelang tangan, cincin yang dibuat daripada suasa. Beliau menjelaskan:
“Haram di atas laki-laki memakai barang-barang kemas dari emas seperti cincin dan juga dari suasa, kerana suasa itu suatu logam yang terjadi dari emas dan suasa. Berkata al-Imam an-Nawawi dalam Minhaj: “Halal digunakan tiap-tiap bejana yang suci, melainkan bejana yang diperbuat dari emas atau perak adalah haram digunakan.”
Kata al-Imam Ibnu Hajar lepas matn al-Minhaj ini: “Semuanya atau setengahnya dari salah satu dari keduanya (emas dan perak) atau dari keduanya.”
Berkata al-Imam Ibnu Hajar, sebab diharamkan ialah kerana ‘ain (emas ada pada suasa itu), dengan syarat ada khuyala’ iaitu bermegah-megah dan membesarkan diri dengan memakai suasa itu.
Berkata ulama: “Kerana warna yang ada pada suasa itu warna kuning, sekalipun sedikit pada pandangannya, tetapi warna kuning itu tiada sepenuhnya bahkan warna kuning bercampur dan bersulam dengan warna merah dan ada khuyala’ pada memakai suasa seperti ada khuyala’ pada memakai emas.”
Oleh yang demikian memakai cincin dari suasa adalah haram, apatah lagi kalau cincin itu dibuat dengan semata-mata emas.” (Fatwa siri 4/86)
4.
JAWAPAN DARI JABATAN MUFTI KEDAH
Soalan:
Apakah hukum memakai cincin suasa?
Jawapan:
Menurut
kenyataan dan perakuan daripada tukang-tukang emas beragama Islam yang ada
kepercayaan dan mempunyai pengalaman dan pengetahuan terhadap jenis-jenis logam
yang diperbuat hiasan adalah suasa itu sejenis logam yang diadun dari
berbagai-bagai logam menurut kadar dan peratus yang tertentu iaitu:
1.
Tembaga 70%
2.
Emas 20%
3.
Perak 10%
Logam
ini setelah diadun dan dicampur dengan cara-cara yang tertentu akan beroleh
menjadi sejenis logam yang dikenali sekarang ini sebagai suasa dan suasa ini
menurut perakuan dari tukang-tukang emas tersebut apabila dilebur kali pertama
maka unsur-unsur emas di dalamnya tiada dapat dikesan lagi dan apabila dilebur
pada kali kedua akan berubah menjadi tembaga.
Menurut
pendapat fuqaha’ adalah halal bagi lelaki memakai cincin daripada logam
yang " مموه" iaitu yang bersadur
atau bercampur dengan emas yang sekiranya dileburkan emas itu tiada dapat
dikesan lagi dan jika dapat dikesan halal bagi orang-orang perempuan
sahaja iaitu tertentu pada barang-barang hiasan mereka tiada pada barang-barang
lain, walaubagaimana pun perbuatan menyadur atau mencampur itu adalah haram
sekalipun bagi perhiasan-hiasan perempuan kerana terdapat padanya pembaziran.
Rujuk
nas Tuhfah Muhtaj Bi Syarh Al-Manhaj juzuk 1 hlmn 122.
0 comments:
Post a Comment