07 September 2013

Panduan Menamakan Anak

Assalamualaikum W.B.T.

Now me very excited choosing and gathering name for my baby. Biasalah mommy nowadays mesti mahukan nama yang canggih sampai terbelit lidah nak sebut. But for me the meaning of the name very important too because every day we will call them with the given name, so beware with nama-nama terlarang. Sekarang zaman cyber so banyak sumber yang boleh dirujuk, buku-buku ilmiah juga banyak dipasaran, so mommy jangan kedekut sangat nak beli, even mommy juga boleh tanya pada ustaz or ustazah dengan pemilihan bakal anak either the meaning suitable or not. Because some of the meaning maybe seem look simple but think out of box please! Contohnya maksud ‘pengawal’ mungkin kita akan terfikir bagus sebab di akan mengawal keluarga, negara, etc., but do we think yang bila sudah besar nanti dia akan jadi seorang pengawal seperti di guard house? Bukan nak mengeji orang yang kerja sebagai pengawal, tapi mommy sekalian mesti mahukan masa depan anak yang jauh lebih baik dan bagus dari diri kita.

Then second thing jangan panggil anak denga nama-nama timangan yang langsung tiada maksud atau nama yang panjang di pendekkan. Kasihan pada parents yang bersusah payah berikan nama yang terbaik dengan maksud yang indah-indah untuk anak mereka, lastly panggil yang awalan or hujung. Panggilan nama juga merupakan satu doa untuk mereka.

Adalah menjadi kewajipan bagi parents untuk memberikan nama yang baik kepada anak-anaknya. Berhati-hatilah dalam memilih dan memberikan nama kepada anak-anak. Pilihlah nama yang dianjurkan oleh Islam atau sekurang-kurangnya nama yang membawa maksud yang baik.

Anak adalah kurniaan Allah yang menjadika penyeri dan pengerat kasih sayang bagi setiap pasangan suami isteri. Anak-anak bukan sahaja membawa kebahagiaan tetapi turut menjadi tanggungjawab dan kadangkala cubaan kepada ibu bapa. Selain memberikan penjagaab dan kasih sayang, adalah menjadi hak anak dan kewajipan yang mesti dipenuhi oleh ibubapa memberikan nama yang baik kepada bayi yang bari dilahirkan.

Here I would like to share nama-nama terlarang, nama-nama yang dilarang dalam Islam untuk panduan mommy and daddy. Boleh rujuk di sini.



0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© 2011 Little Rafa, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena